فقط اوست که می ماند

فقط اوست که می ماند

چگونه منبت کاری انجام می شود

چگونه منبت کاری انجام می شود

ما هم مثل شما می دانیم انجام منبت کاری و ایجاد یک اثر به کمک این هنر کار آسانی نیست. حتی هر قدر هم که روش این کار را بخوانید و آن را حفظ باشید و حتی از نزدیک دیده باشید منبت کار نخواهید شد. هدف ما از آوردن این چگونه، دادن آشنایی کوچکی است تا تفاوت انواع کارهای هنری که با چوب انجام می شود را بدانید.

چگونه

1

منبت کاری ایجاد نقش های برجسته و یا عمیق روی چوب می باشد. در منبت کاری کنده کاری و خالی کردن زمینه باید در جهت رگه ها (راه چوب) باشد تا برداشتن زمینه توسط چاقو یا مغار (قلم) راحت تر صورت گیرد.

2

ابتدا طرح مورد نظر توسط کاربن روی چوب آورده می شود، سپس برش اولیه با تقه زدن بر روی خطوط طرح توسط چاقوی منبت انجام می شود.

3

بعد از اینکه تمام طرح برش خورد شروع به خالی کردن زمینه به عمق 1 الی 3 میلیمتر می کنیم. هرچه فاصله عمقی زمینه با طرح بیشتر باشد طرح مورد نظر برجسته تر و زیباتر خواهد بود.

4

وقتی که طرح و زمینه کاملاً از هم جدا شد با چاقو یا قلم های ریزتری فرم دهی طرحها انجام می گیرد و پس از یک دوره سنباده کشی با قلمهای کاملاً ظریف نقوش روی طرحها تکمیل می شود.

5

نکته قابل توجه در طول کار منبت تیز بودن ابزار برش می باشد. هر چند وقت یکبار تیغه را با سنگ نفت تیز می کنند تا برشهای نرمی روی کار داشته باشد.

6

در صورت کنده شدن بخشی از طرح و معیوب شدن کار، می توان قطعه جدا شده از طرح را با چسب چوب در جای خود چسباند و روی کار را سنباده کشید (اگر بخش معیوب کار بصورت خاکه درآمده و یا قطعه جدا شده را نداشته باشیم می توانیم به اندازه تکه جداشده، از همان چوب بریده و روی طرح بچسبانیم).
دوباره کل کار را سنباده نرم می کشیم.

7

برای تثبیت طرح و جلا و زیبایی کار از روغن زیتون و یا روغن گردو استفاده می کنند (روغن گردو چوب را تیره و به رنگ مشکی درمی آورد).

منابع

منبت حائریان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







[ جمعه 17 آبان 1392 ] [ 23:57 ] [ hr ] [ ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شهر زیبای من ساری و آدرس sariweb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





امکانات وب


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 76
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 76
بازدید ماه : 305
بازدید کل : 72872
تعداد مطالب : 133
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1