فقط اوست که می ماند |
داشتن چوب مناسب از نظر سوزاندن در این هنر بسیارحائز اهمیت می باشد، زیرا رنگ ، نقش و جنس چوب در این هنر نقش مهمی را ایفا می کند. تصاویر روی چوب رنگ روشن تر بهتر از چوب تیره تر به نمایش در می آیند . همچنین چوب بایدحدالامکان صاف باشد تا از منحرف شدن نوک قلم و صدمه دیدن تصویر جلوگیری به عمل آید."چوب های سخت به رنگ روشن نظیر انجیر مصری ، ممرز و توس متداول ترین چوب های مورد استفاده هستند چون رگه های نرم آنها مزاحم نیستند ، و خوشایند ترین زمینه ها را تولید می کنند" . (www.cogswellscogs.com/pyrography_2.html)لازم است مبتدیان این هنر با چوب هایی که بافت ریز و یکنواختی دارند و امکان کار کردن آسان تری را فراهم می آورند کارخود را آغاز کنندو این بدان معناست که علاقه مندان ابتدا باید شناخت کاملی از ساختار انواع چوب بدست آورند. بهتر است ضایعات چوب گونه های مختلف را از قبل با هویه امتحان کنید تا چوب مورد نظر خود را انتخاب نمایید.کار تمام شده را سپس باید برای حفظ در برابر گرد و غبار ، با لایه وحافظ روکش نمایید. همچنین سوخت نگارها را نباید در معرض مستقیم نور خورشید قرار داد، زیرا قسمت هایی که کمتر سوخته محو خواهند شد.در نهایت به برخی از چوب های شناخته شده و خصوصیات کلی آن ها اشاره می شود تا انتخاب نوع چوب برای علاقه مندان این هنر آسان گردد. زبان گنچشک: سفید ، قهوه ای و قرمز، دارای رگه های شیاری برای کار با پیرگرافی خوب است. ( توس : کرم نزدیک به سفید تا زرد روشن ، رگه ای نزدیک به بافت یکنواخت دارد و برای کار با پیرگرافی کاربرد دارد . شمشاد : فشرده و زرد کم رنگ ، رگه کامل مستقیم تا کمی غیر منظم ، بافت یکنواخت و ظریف دارد. گیلاس : قهوه ای کم رنگ تا مایل به صورتی ، رگه مستقیم و بافت نسبتاً ظریف و یکنواخت ، چوبی با سختی متوسط و برای کار پیر گراف آسان است . بلوط : اغلب رگه های مار پیچی ، متقاطع دارد . تضاد رنگی خوبی می دهد . راج : سفید – کرمی ، گاهی با پوشش خاکستری مایل به سبز ، رگ ها معمولاً نامنظم می باشند ، اما بافت ظریف و یکنواخت دارد . ممرز : چوبی سخت با رگ های مایل به خاکستری . رگه غیر منظم دارد وایجاد خطوط صاف و یکدست هنگام سوزاندن را مشکل می سازد. لیمو ترش : به رنگ زرد کرمی است ، رگه راست دارد و بافت آن نرم و یکنواخت می باشد . درخت ماهون : چوبی سخت وتیره ، به رنگ قهوه ای مایل به قرمز پررنگ ، خوب برای نشانه ها ، اما رنگ زمینه برای تصاویر ندارد . افرا : سفید کرمی ، رگه به طور کلی راست است اما اغلب مجعد یا موجی می باشد . بافت آن نرم است و قابل استفاده برای کار دقیق می باشد. بلوط : بسته به منشاء ازنظر رنگ تغییر زیادی می کند. برای کارجهت پیروگرافی خیلی مناسب نیست، چون چوب بسیار سختی است . گلابی : به رنگ قهوه ای مایل به صورتی ، با حفره های ریز ، رگه آن راست می باشد و بافت یکنواخت و نرم دارد و برای پیرگرافی بسیار خوب است . کاج : چوبی به رنگ روشن ، با رگه خوب و معین ، خطوط متناوب نرم و سخت کار پیرگراف را مشکل می سازد. انجیر مصری : یکی از مورد پسند ترین چوب ها در پیرگرافی است که رنگ سفید تا سفید کرمی آن موجود می باشد. ( www.firestarterpyrography.com ) . چوب درخت زبان گنجشک چوب درخت توس چوب درخت شمشاد چوب درخت گیلاس چوب درخت شاه بلوط چوب درخت راج
چوب درخت ممرز چوب درخت لیموترش
چوب درخت ماهون چوب درخت افرا
چوب درخت بلوط
چوب درخت گلابی
چوب درخت کاج چوب درخت انجیر مصری نظرات شما عزیزان: [ پنج شنبه 30 آبان 1392
] [ 9:44 ] [ hr ]
[ |
|
[ طراحی : پرشین اسکین ] [ Weblog Themes By : Persian skin ] |